amps history
از ۱۹۰۶ که اولین لامپ تریود به بازار عر ضه شد محصولات الكترونيك در تمام ابعاد زندگی بشر به کار گرفته شدند .شاید هیچ اختراعی به اندازه لامپ تریود زندگی ما را تحت تاثير قرار نداده بود .تا اينكه چند دهه بعد در امریکا ترانزیستور باعث شد در کارخانه های لامپ سازی در دنیا بسته شود و فقط دو کشور چین و شوروی سابق به ساخت لامپ ادامه دادند .امتیاز برخی کارخانه ها مثل تانگسول در امریکا و مولارد در انگلیس به فروش رفت.لامپهای ساخت امریکا اروپای غربی و ژاپن بر لامپهای تولید جدید تا حدی برتری دارند و برای همین این لامپهای قدیمی در صورت استفاده نشدن گران می باشند .
دستگاهایی که با لامپ ساخته می شدند به تدریج ترانزیستوری شدند و همه راضي بودند از اين اختراع به جز جمعی بزرگ از نوازنده گیتاری برقی .انها می دانستند که تن لامپها چیز دیگریست .حدود ۱۰ سال است که دوباره لامپ برگشته.دستگاهای وینتج لامپی دوباره سازی شدند .کار کلون سازی در دنیا رونق یافت .تولید قطعات برای کارهای دست ساز در دستور کار برخی سازنده گان قرار
گرفت .اگر اینترنت را سرچ کنیم خواهیم دید چگونه تقویت کننده های لامپی بسیار قدیمی با مار ک فندر توسط تکنیسین های تقویت کننده لامپی دوباره با همان تن های اورجینال به صورت سفارشی ساخته می شود
همینطور براندهایی مانند مارشال …های وات ….اورنج ….مچلس….vox و …..موضوع ساخت كلون ها هستند .كلون سازي مي تواند به اهداف زير برسد:
-صدای کاستوم و مورد نظر نوازنده
-دوري از هراس نبود قطعه يدكي
فراموش نكنيم كه ساخت دستگاه لامپی کلا به صورت دستاز از و روبوتیک صورت نمی گیرد
اما مهمترين انتظار از دستگاه دست ساز صداست.بدون ان ساخت جعبه زیبا و یا استفاده از متریالهای گران قیمت در ظاهر فقط هدر دادن هزینه هاست.
در ايران به دليل كاهش ارزش پول و پایین امدن قدرت خرید بیشتر وارد کننده گان به سمت مدلهایی می روند که قیمت کم داشته و بتواند به فروشنده سود برسانند.از سویی هنرجویان تازه کار در موقع خرید به صورت لوازم خانگی به تقویت کننده گیتار نگاه می کنند چیزهایی مثل تعدد کلیدها و زیبایی سرولوم هاو رنگ بدنه! در کشورهای پیشرفته نوازندگان با مراجعه به تجارب دیگران حتی اقدام به خرید اسپیکر مورد نظر خود و تعويض اسپیکر بکار رفته می کنند .همینطور ترانسفورمرها …خازن ها….لامپها…..به نظر مي رسد با بالا رفتن معلومات نوازنده ها ميزان در خواست براي خريد قطعات جايگزین و حتی ساخت یک دستگاه جدید به صورت دستساز بالا می رود .
اما در ایران چند سالیست که کار کلون سازی را شروع کردیم دلیلی برای تاخیر بیشتر نیست .این افتخاریست که نوازنده های ما در مورد تن دستگاهها و لامپهای ان اطلاعات بیشتری داشته باشند .طبیعتا رجوع به کلون سازی یا ساخت پری امپها بخشی از مارکت تقویت کننده درکشور ماست .و هرگز قصد منصرف کردن از خرید براندها نیست .
یک نوازنده در مسیر پیشرفت هنر خود به جایی می رسد که رویای یک صدای خاص را در خود می جپروراند صدا و تنی که هنر اورا به نمایش می گذارد .شاید کلون راه رسیدن به این رویا باشد .